Επιστήμονες εξάγουν ένα χιλιόμετρο πετρώματος από τον μανδύα της Γης σε μια πρωτόγνωρη αποστολή

Για πρώτη φορά, οι επιστήμονες έκαναν γεώτρηση σε ένα υποθαλάσσιο βουνό για να συλλέξουν ένα κομμάτι του μανδύα της Γης που αποτελεί ρεκόρ – έναν πυρήνα πετρώματος μήκους άνω του 1 χιλιομέτρου.

Το εντυπωσιακό κατόρθωμα επιτεύχθηκε με γεώτρηση στο Atlantis Massif, ένα υποβρύχιο βουνό που βρίσκεται στη μεσοατλαντική ράχη βαθιά κάτω από τον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό. Ευθυγραμμίζοντας ένα τρυπάνι σε αυτή τη θέση, οι γεωλόγοι άνοιξαν μια τρύπα σε βάθος 1.267 μέτρων (4.156 πόδια) μέσα στο βουνό και εξήγαγαν μια “συγκλονιστική” ποσότητα πετρωμάτων σερπεντινίτη – μεταμορφωμένων πετρωμάτων που σχηματίζονται σε βαθιά όρια τεκτονικών πλακών – από το εσωτερικό της Γης.

Παρά τα πρωτοποριακά ευρήματα, αυτό δεν είναι το βαθύτερο τρυπάνι που έχει εισχωρήσει ποτέ στον πυθμένα της θάλασσας, και τεχνικά, δεν έσκαψε στον μανδύα της Γης. Αντ’ αυτού, οι ερευνητές εκμεταλλεύτηκαν ένα “τεκτονικό παράθυρο” -μια περιοχή όπου τα πετρώματα του μανδύα έχουν ωθηθεί πάνω από τη συνήθη θέση ανάπαυσής τους- για να βυθίσουν το τρυπάνι και να εξάγουν το υλικό.

“Στη Γη, τα πετρώματα του μανδύα είναι συνήθως εξαιρετικά δύσκολο να προσεγγιστούν”, έγραψαν οι γεωλόγοι σε μια ανάρτηση στο ιστολόγιο. “Η μάζα της Ατλαντίδας προσφέρει ένα σπάνιο πλεονέκτημα για την πρόσβαση σε αυτήν, καθώς αποτελείται από πετρώματα του μανδύα που έχουν έρθει πιο κοντά στην επιφάνεια μέσω της διαδικασίας της εξαιρετικά αργής εξάπλωσης του θαλάσσιου πυθμένα”.

Οι γεωλόγοι προσπαθούν να εξάγουν σημαντικά τμήματα του μανδύα της Γης από το 1961, όταν οι επιστήμονες του προγράμματος Mohole επιχείρησαν να τρυπήσουν κάτω από τον Ειρηνικό Ωκεανό για να φτάσουν στη ασυνέχεια Mohorovičić, την περιοχή όπου ο φλοιός της Γης δίνει τη θέση του στον μανδύα της. Δυστυχώς, το τρυπάνι του προγράμματος έφθασε μόλις 183 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας πριν βυθιστεί και η προσπάθεια ακυρώθηκε. Μετά από αυτό, πολλές επόμενες προσπάθειες ωκεάνιας γεώτρησης έληξαν επίσης χωρίς επιτυχία.

Αυτό σήμαινε ότι για να μελετήσουν κομμάτια του μανδύα της Γης για ενδείξεις σχετικά με διάφορες διαδικασίες όπως η ηφαιστειότητα και το μαγνητικό πεδίο του πλανήτη, οι επιστήμονες έπρεπε να βασίζονται σε κομμάτια πετρωμάτων που εκτοξεύονται από ηφαιστειακές εκρήξεις, τα οποία έχουν όλα αλλοιωθεί από το ταξίδι τους στην επιφάνεια.

Οι γεωλόγοι, μέλη του Διεθνούς Προγράμματος Ανακάλυψης των Ωκεανών στο επιστημονικό γεωτρύπανο JOIDES Resolution, ξεκίνησαν την αποστολή τους στη Μάζα Ατλαντίς όχι επειδή ήθελαν να εξάγουν πυρήνες μανδύα, αλλά επειδή αναζητούσαν την προέλευση της ζωής στη Γη. Τα πετρώματα του Massif περιέχουν ολιβίνη, ο οποίος αντιδρά με το νερό σε μια διαδικασία που ονομάζεται σερπεντινισμός και παράγει υδρογόνο, μια απαραίτητη πηγή τροφής για τη μικροβιακή ζωή.

Κι όμως, λίγο μετά την 1η Μαΐου, όταν προσγείωσαν το τρυπάνι τους σε ένα οριζόντιο ρήγμα στο βυθό της θάλασσας, οι ερευνητές εξήγαγαν έναν πυρήνα ρεκόρ από πετρώματα του ανώτερου μανδύα που εκτεινόταν σε μήκος πάνω από 3.280 πόδια.

Το πέτρωμα ήταν κυρίως περιδοτίτης, ένα χονδροειδές πυριγενές πέτρωμα που είναι γεμάτο με ολιβίνη και πυρόξενο και είναι ο πιο κοινός τύπος πετρώματος στον ανώτερο μανδύα. Κάποια σημάδια αλλοίωσης του πετρώματος από την αλληλεπίδραση με το θαλασσινό νερό θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι προέρχεται από τον κατώτερο φλοιό και όχι από τον ανώτερο μανδύα, αλλά οι επιστήμονες εξακολουθούν να κάνουν γεωτρήσεις για ακόμη βαθύτερα δείγματα για να θέσουν την ανακάλυψή τους πέρα από κάθε αμφιβολία. Μέσα σε αυτά τα πετρώματα κρύβεται ένας θησαυρός πληροφοριών που οι γεωλόγοι θα μελετήσουν για να μάθουν περισσότερες πληροφορίες για την εσωτερική λειτουργία της Γης.

“Θα είναι απίστευτα σημαντικά δεδομένα για πολλές γενιές επιστημόνων που θα έρθουν”, έγραψαν οι γεωλόγοι στην ανάρτηση στο ιστολόγιο.

Must read